Your browser does not support JavaScript! Budućnost oglašavanja privatnog smještaja u Hrvatskoj - Klub iznajmljivača

Budućnost oglašavanja privatnog smještaja u Hrvatskoj


10.01.2017. / 0 Komentara / u: Aktualno / od: ApartmanInfo

Većina vlasnika privatnog smještaja u Hrvatskoj vrlo dobro zna da njihovo poslovanje odnosno dobra popunjenost trenutno uvelike ovisi o velikim svjetskim i europskim portalima poput Booking-a, Airbnb-a, HomeAway-a i drugih. Međutim na sve zahtjevnijem i promjenjivijem on-line turističkom tržištu oglašavanja smještaja dolazi do puno promjena gdje neke velike stranice i portali doživljavaju veliki pad upita i rezervacija, neke su se ugasile, a neke veće gutaju manje i osvajaju čitavo tržište. Kakvi su trendovi i kakva budućnost čeka privatne iznajmljivače u oglašavanju privatnog smještaja? Da li će još više ovisiti o Booking-u HomeAway-u ili primjerice Airbnb-u i sličnim portalima ili će se sve više razvijati decentralizirana struktura koja će direktno spajati vlasnike smještaja sa gostima?


Primjer HomeAway-a kao ogledalo čitave industrije


U svojim počecima, većina trenutno velikih stranica za oglašavanje smještaja poput primjerice HomeAway-a, Holiday Rentalsa, Fewo-direkt-a i Owners Direct-a su izrasli u prepoznatljive brendove prvenstveno zahvaljujući kvalitetnoj usluzi prema iznajmljivačima i gostima. Iznajmljivači bi platili fiksnu godišnju članarinu, a tokom godine bi stizali upiti odnosno rezervacije na koje se nije plaćala nikakva provizija, a komunikacija između gostiju i iznajmljivača je bila direktna i neometana. Međutim ovakav način poslovanja nije mogao dugo opstati jer su investitori i krupni kapital pronašli način kako se može ostvariti dodatni profit. U međuvremenu je HomeAway kupio Holiday Rentals Fewo-direct i Owners Direct, baza iznajmljivača odnosno oglasa se proširila na više od milijun, a uvjeti za vlasnike smještaja su se drastično promijenili. Prisiljavajući vlasnike smještaja da koriste isključivo njihovo korisničko sučelje za komunikaciju sa gostima nepovratno su narušena neka temeljna poslovna načela na kojem su prvotno bili bazirani. Na sve rezervacije se plaća provizija (od 10-30%), kontakt podaci iznajmljivača su skriveni gostima, a ako u određenom roku ne odgovore na upite ili pokušaju stupiti u kontakt sa gostima izvan njihovog sustava, iznajmljivači bivaju kažnjeni. Međutim ovo je donijelo i neke pozitivne strane jer su uložena znatna financijska sredstva u velike marketinške kampanje i brendiranje koje su privlačile puno više pozornosti javnosti i gostiju, a time veću posjećenost i više rezervacija za iznajmljivače. Sve je izgledalo kao jedna vrlo dobra priča od koje koristi imaju i iznajmljivači i gosti, ali očigledan nedostatak ovakvoj masivnoj konsolidiranoj mreži velikih portala za oglašavanje smještaja jest da eksponencijalno povećava konkurenciju između oglasa i iznajmljivača. Dok je prije u prosjeku bilo 50-100 oglasa u jednom mjestu i gradu, sada ih je preko 1000. Na sličan način možemo promatrati Booking i Airbnb koji su imali nešto drugačiji razvoj, ali na kraju imaju vrlo sličan princip poslovanja. Trenutačni trendovi u globalnoj industriji oglašavanja smještaja su okrupnjavanje i poslovanje na principu provizije, a najbolje o tome svjedoči činjenica da je Expedia kupila HomeAway i sve druge stranice u portfelju. Slična je sudbina i sa Holiday Lettings i FlipKey stranicama koje je kupio Trip Advisor.


Koliko je zaista teško pronaći vaš oglas na takvim stranicama?


Gotovo svi gosti prilikom pretrage smještaja se oslanjaju na internet i google kao glavni alat pretrage. Problem nastaje kada se 67.6% svih pretraga odnosi na prvih 5 organskih rezultata, a samo 5,59% na ostale rezultate na prvoj stranici pretrage. Ostalih otprilike 27% otpada na sve ostale rezultate na drugim stranicama pretrage kojih u pravilu ima na tisuće. Zašto su ovi podaci toliko bitni i značajni? Prema istraživanjima samo oko prvih 10% oglasa na TripAdvisor-u dobiva oko 75% svih ukupnih posjeta, dok se 90% ostalih oglasa doslovno bori za preostalih 25% ukupnih posjeta. Drugim riječima samo onaj mali dio oglasa koji su na izdvojenim pozicijama ili ako su dobro rangirani (ako imate odlične ocjene gostiju) imaju dobre šanse za postići rezervaciju. Velika većina ostalih oglasa jednostavno ne dobije niti priliku za rezervaciju jer se u većini pretraga niti ne prikazuju. Slično je i sa drugim velikim igračima Expediom (HomeAway), Airbnb-om i Booking-om. Sve češći problem s kojim se suočavaju privatni iznajmljivači na ovakvim stranicama je kako biti među onim malobrojnim oglasima u top pretragama koji se mjeri u promilima, da bi uspješno poslovali i napunili sezonu. Kada to i postignu moraju igrati po njihovim pravilima i šutke prihvaćati sve njihove promjene uvjeta poslovanja i biti u strahu od gubitka teško stečene pozicije, a poslijedično i gubitka rezervacija i prihoda.



Decentralizirane strukture kao alternativa

"Internet i web je bio osmišljen kao decentralizirana struktura, tako da svaki pojedinac može sudjelovati sa vlastitom domenom i serverom, međutim nije tako ispalo. Umjesto toga, trenutno imamo situaciju u kojoj su osobni podaci pojedinaca zatvoreni u silosima i bazama podataka velikih kompanija." 
Sir Tim Berners-Lee


Decentralizirana struktura o kojoj govori izumitelj World Wide Web-a, Sir Tim Berners, je takva organizacija odnosno struktura interneta gdje svi sudionici ravnopravno sudjeluju i međusobno razmjenjuju informacije i usluge. U slučaju oglašavanja smještaja na internetu i općenito u slučaju turističkih usluga to bi značilo da turisti i gosti komuniciraju direktno sa vlasnicima smještaja, a uloga svih posrednika se smanjuje i u konačnici potpuno nestaje. Naravno to ne možemo očekivati da će se desiti u nekom kraćem razdoblju, ali na dulji period svakako valja računati na ovakav scenarij. U direktnu komunikaciju vlasnika smještaja i gostiju ubrajamo društvene mreže (najčešće je to preko facebook-a), vlastitu web stranicu (koja ako je kvalitetno napravljena može jako dobro puniti smještajne kapacitete) i web stranice sa direktnim kontaktom (web portali koji omogućuju direktan kontakt gostiju sa iznajmljivačima smještaja u koji se ubraja i ApartmanInfo katalog privatnog smještaja u Hrvatskoj). Prednosti ovakvog načina poslovanja su brojne i za goste i za iznajmljivače, a jedna od najvažnijih je izbjegavanje posrednika i plaćanja visokih posredničkih i agencijskih provizija. Mnogo ljudi misli da ovo i ovakav način poslovanja jednostavno nije moguć, međutim već sada imamo dosta primjera da ne samo da je moguće, nego je dugoročno i puno isplativije poslovanje uz znatno manje stresa. Naravno velike centralizirane stranice i veliki igrači u svijetu oglašavanja smještaja će i dalje imati veliku ulogu u poslovanju iznajmljivača, ali uz sve veću osvještenost i napredak tehnologije promjene su neizbježne.

" Obrazovanje je naša putovnica za budućnost, jer sutra pripada onim ljudima koji su se za to pripremili danas"

Budućnost za vlasnike smještaja s pravim načinom razmišljanja ipak postoji. Konstantno učenje, znanje, iskustvo, praćenje trendova i poznavanje tehnologija može biti zalog za znatno jednostavnije i profitabilnije poslovanje u kojem ćete preuzeti kontrolu nad svojim poslovanjem od velikih centraliziranih web portala i gdje ćete vi svojim aktivnostima generirati rezervacije, a svoje prihode zadržati za sebe. Naravno to će od vas zahtjevati u počecima puno više truda i vremena, ali krajnji cilj je potpuno ostvariv. Biti neovisan privatni iznajmljivač koji ima kontrolu nad svojim rezervacijama, gostima i prihodima. Postoje iznajmljivači koji posluju na ovakav način već godinama, a vi im se možete pridružiti

Oznake: budućnost oglašavanja, posrednici vs direktni kontakt

Bilo bi nam drago da podijelite svoje ideje i misli u komentarima ispod.

Oglasni prostor